Dolegliwości alfabetycznie
papieros elektroniczny
papieros elektroniczny

Wspomóż Serwis   
 

" Zatrzymanie płynów w organizmie "

 

W zależności od przypadku lekarze leczą czasami zatrzymywanie płynów środkami moczopędnymi, pod wpływem których wydalamy ich nadmiar. Leki te mogą jednak spowodować utratę przez organizm ważnych składników mineralnych (choćby potasu), które poza innymi funkcjami wpływają również na prawidłowy rytm pracy serca. Jeżeli stosowanie środków moczopędnych jest niezbędne w leczeniu niektórych schorzeń, to proste postępowanie — zmiana diety, picie ziołowych herbatek i długie spacery — może być wszystkim, czego będziemy potrzebować.

O co chodzi?
Płyn, który powinien być transportowany naczyniami krwionośnymi i kanałami limfatycznymi, przedostaje się do komórek i małych przestrzeni między nimi. Niekiedy trudno zidentyfikować przyczynę zatrzymywania płynów: często powodem jest nadmiar soli w diecie, ale także podkolanówki ze zbyt obcisłym ściągaczem mogą spowodować obrzęk kostek, podobnie jak stanie przez dłuższy czas... Zatrzymywanie płynów przed miesiączką jest efektem wahania się stężenia hormonów - to estrogen wpływa na chwilowe zwiększenie ilości płynu w różnych tkankach ciała. Rzadziej zatrzymywanie płynów jest związane z chorobą nerek lub wątroby. U starszych osób częstą przyczyną tych objawów jest niewydolność serca.

Czy iść do lekarza?
Jeśli zatrzymywanie płynów powoduje obrzęk brzucha i kończyn, który utrzymuje się dłużej niż tydzień, skontaktuj się z lekarzem. Zasięgnij porady lekarza również wtedy, gdy zatrzymywanie płynów powoduje tak duży obrzęk, że uciśnięcie palcem skóry pozostawia w niej wgłębienie, jeżeli zatrzymywanie płynów jest skutkiem zastoinowej niewydolności serca, powinieneś pozostawać pod stałą kontrolą lekarza.

Smiech to zdrowie. Zafunduj sobie chwilę w której na pewno uśmiejesz się po pachy. Kliknij Tutaj »

Pokonaj pfyny wodą
• Choć brzmi to nieco dziwnie, picie większej ilości wody może rozwiązać problem zatrzymywania płynów. Kiedy jesteś odwodniony, organizm gromadzi wodę, aby poradzić sobie z tym, co odbiera jako okres posuchy. Ponadto gdy pijesz więcej wody, oddajesz więcej moczu i usuwasz z organizmu więcej soli. Wstaw do lodówki 2 litry wody codziennie rano i spróbuj wypić ją do końca dnia.

Ustal równowagę między sodem i potasem
Jedz mniej soli. Większość zjadanej przez nas soli pochodzi z przetwarzanej żywności, na przykład zup, sosów, paczkowanych przekąsek, a nawet kupowanego w sklepie pieczywa. Zastąp te pokarmy nieprzetwarzaną żywnością, na przykład owocami, warzywami i całymi ziarnami, których nie przechowuje się w pudełkach, torebkach czy puszkach. Jeśli możesz, sam wypiekaj chleb (warto kupić urządzenie do wypieku pieczywa w domu). Kiedy jesz przetwarzaną żywność, postaraj się wybierać takie produkty, które mają dołączoną informację o niskiej zawartości soli lub niskiej zawartości sodu.
• Jedz więcej potasu. Ten składnik mineralny nie działa bezpośrednio moczopędnie, ale właściwa równowaga między sodem i potasem ma kluczowe znaczenie w regulacji poziomu płynu w organizmie. Większość ludzi je za mało potasu, a za dużo sodu. Jedz mnóstwo owoców i warzyw zasobnych w potas, takich jak banany, awokado, ziemniaki, pomarańcze i sok pomarańczowy. Potas znajduje się również w dużej ilości w czerwonym mięsie, drobiu, mleku, jogurcie i oczywiście w pomidorach.

Usuń płyn w naturalny sposób
• Pij 2 do 4 filiżanek odwaru z mniszka pospolitego (mleczu) dziennie. Liście mniszka są naturalnym środkiem moczopędnym i sprawiają, że przez nerki przepływa więcej wody. Zioło to jest także bogatym źródłem potasu. Aby przyrządzić herbatkę, dodaj 1 i 1/2 łyżki suszonego mniszka (kupisz go w sklepach ze zdrową żywnością) do litra wody i zagotuj. Trzymaj na małym ogniu około 15 minut, przecedź, pozostaw do ostygnięcia i wypij.
• Spróbuj pić odwar z pokrzywy, przyrządzony z pospolitych parzących pokrzyw. Pokrzywa zwyczajna jest naturalnym środkiem moczopędnym. Wsyp czubatą łyżeczkę sproszkowanego korzenia do filiżanki zimnej wody. Doprowadź do wrzenia i gotuj przez minutę; następnie zdejmij z ognia i parz przez 10 minut. Pij 4 filiżanki dziennie.
• Kukurydza zwyczajna, a właściwie znamiona słupków kukurydzy mają łagodne, moczopędne działanie, być może ze względu na wysoką zawartość potasu. Wsyp łyżeczkę znamion słupków kukurydzy (dostępnych w niektórych sklepach ze zdrową żywnością) do zimnej wody. Gotuj 2 do 3 minut, następnie przecedź. Pij kilka filiżanek dziennie.
• Zapełniając talerz owocami i warzywami zawierającymi potas, zostaw na nim trochę miejsca dla selerów, arbuza, szparagów i ogórków, które — obok potasu — zawierają też substancje o moczopędnym działaniu.
Kurkuma, która jest składnikiem przyprawy curry, ma właściwości przeciwzapalne i może przeciwdziałać zatrzymywaniu wody w organizmie — tak wynika z badań prowadzonych w Chinach. Używaj jej obficie do gotowania.

Pokonaj przedmiesiączkowe obrzmienie
• Jeśli masz problem z zatrzymywaniem płynów przed wystąpieniem miesiączki, przez 5 dni przed menstruacją przyjmuj codziennie dawkę 100 miligramów witaminy B6. Witamina ta jest moczopędna, co oznacza, że ułatwia wydalanie z organizmu większej ilości moczu, zmniejszając tym samym zawartość płynów w organizmie. Pomaga także zrównoważyć stężenie kobiecych hormonów — estrogenu i progesteronu. Możesz zwiększyć przyjmowanie witaminy B6 w ciągu miesiąca, jedząc więcej szpinaku, ryb, drobiu, ciecierzycy pospolitej, awokado i bananów. (Uwaga Dla dorosłych zalecana dawka witaminy B6 wynosi dla kobiet jedynie 1,2 miligrama dziennie i dlatego nie należy przyjmować leczniczych dawek przekraczających 10 miligramów dziennie, chyba że pod medycznym nadzorem. W rzeczywistości lekarze twierdzą, że lepiej jest nie przyjmować witamin z grupy B pojedynczo, a raczej razem z innymi, na przykład w postaci witaminy B-complex).

Smiech to zdrowie. Zafunduj sobie chwilę w której na pewno uśmiejesz się po pachy. Kliknij Tutaj »

Zmniejsz obrzęki
Ćwicz regularnie, aby zmniejszyć obrzęk nóg, który jest zwykłym skutkiem zatrzymywania płynów. Ponieważ siła ciężkości powoduje przesuwanie i utrzymanie płynów w dolnych partiach ciała, możesz odkryć, że masz obrzęknięte dolne odcinki nóg i kostki, zwłaszcza pod koniec dnia. Gdy wykonujesz taki rodzaj ćwiczeń, który angażuje do pracy mięśnie łydek, wówczas większa ilość płynu zostaje odtransportowana z nóg w górę za pośrednictwem żył. Spróbuj spacerować, biegać, jeździć na rowerze lub wykonywać jakieś inne ćwiczenia, ułatwiające przepompowywanie krwi przez naczynia żylne w kierunku serca, przynajmniej 20 do 30 minut przez większość dni w tygodniu.
• Kolejny sposób na zmniejszenie obrzęku nóg to noszenie obciskających rajstop. Tego rodzaju rajstopy dopasowują się do nóg i minimalizują obrzęk.
• By pomóc przesunąć płyn do góry z niższych partii nóg, wykonaj delikatny masaż. Usiądź na podłodze ze zgiętymi kolanami. Chwyć goleń tuż pod kolanem tak, aby kciuki znalazły się przy kości piszczelowej, a reszta palców na łydce. Przesuwaj dłonie powoli w kierunku kostki, równocześnie uciskając delikatnie kciukami. Następnie połóż oba kciuki na wewnętrznej strome kostki i gładź w górę w kierunku kolana. Na koniec chwyć dłońmi łydkę i przesuwając się w dół nogi, wykonaj masaż polegający na naprzemiennym uciskaniu i rozluźnianiu łydki. Powtórz masaż z drugą nogą.
• Kiedy masz rozległy obrzęk podudzi i stóp po powrocie z pracy, połóż się na kanapie z uniesionymi stopami tak, aby znalazły się one powyżej poziomu serca. Nadmiar płynu zebrany w nogach zacznie wracać do krwiobiegu, przedostanie się do nerek i zostanie usunięty z organizmu wraz z moczem. W miarę możliwości trzymaj stopy w górze przez 1—2 godziny dziennie.

Proste... ale skuteczne
Pietruszka jest tradycyjnym lekiem na zatrzymywanie płynów. Wykazano, że pietruszka działa słabo moczopędnie. Aby przyrządzić pietruszkową herbatkę, dodaj 2 łyżeczki suszonej pietruszki do filiżanki wrzącej wody i parz przez 10 minut. Możesz pić do 3 filiżanek naparu z pietruszki dziennie, aby zmniejszyć zatrzymywanie płynów.

Wykonanie: oT-To.pl